@livewireStyle
header.home link

Tip: pop-up boerenmarkt 'La Ruche' in Brussel

De digitale korte keten est arrivé. Het Franse winkelconcept La Ruche qui dit Oui (= de bijenkorf die ja zegt) combineert online shoppen met een lokale pop-up boerenmarkt. Het korte keteninitiatief is al razend populair in thuisland Frankrijk, en ook onze Waalse landgenoten zijn fan. Brussel telt intussen 3 Franstalige vestigingen, en in december startte er ook een tweetalig initiatief in Tour&Taxis met vooral Vlaamse telers. Hoog tijd om dus even uit te leggen hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
29 januari 2015  – Laatste update 4 april 2020 16:22
Lees meer over:
Beeld: La Ruche Qui Dit Oui

 

De digitale korte keten est arrivé. Het Franse winkelconcept La Ruche qui dit Oui (= de bijenkorf die ja zegt) combineert online shoppen met een lokale pop-up boerenmarkt. Het korte keteninitiatief is al razend populair in thuisland Frankrijk, en ook onze Waalse landgenoten zijn fan. Brussel telt intussen 3 Franstalige vestigingen, en in december startte er ook een tweetalig initiatief in Tour&Taxis met vooral Vlaamse telers. Hoog tijd om dus even uit te leggen hoe dat allemaal in zijn werk gaat.

 

Genoeg verkocht? Ja!

Het concept is simpel: de oprichter van een 'ruche' (= bijenkorf) verzamelt consumenten uit zijn buurt die in groep verse landbouwproducten willen aankopen. Tegelijkertijd verzamelt hij ook genoeg lokale producenten die via de korte keten hun producten willen verkopen. De leden van beide groepen registreren zich op de bijbehorende website en worden deel van dezelfde korte ketencommunity.

Vervolgens kan elke producent via het online platform aankondigen vanaf welke minimumhoeveelheid hij zal leveren op het wekelijks verkoopmoment in de ruche. Elke consument kan dan op zijn beurt laten weten welke hoeveelheid hij aankoopt. Als alle consumenten samen de minimumhoeveelheid aankopen, gaat de koop door. De bijenkorf zegt dan letterlijk 'oui' tegen de producent. Leuk gevonden!

 

Voordelen

  • De opbrengst gaat bijna volledig naar de producent, 84 procent om precies te zijn. De overige 16 procent gaat naar de organisatie. Daarvan wordt 8 procent gebruikt om de website te onderhouden, en de andere 8 procent gaat naar de ruche verantwoordelijke.
     
  • Omdat er pas geleverd wordt als de minimumhoeveelheid verkocht is, komt de teler nooit voor niets. Hij weet bovendien exact hoeveel producten er verkocht zijn, zodat hij zijn oogst hierop kan afstemmen. Hierdoor gaat er geen voedsel verloren, en lijdt de teler geen verlies.
     
  • Ook de klanten varen daar wel bij. Omdat de landbouwer al weet hoeveel hij verkocht heeft, kan hij die hoeveelheid last minute oogsten. Zo zijn alle producten kraakvers. Net als bij de gewone korte ketenverkoop zijn ze bovendien ook lokaal geteeld.
     
  • Liefhebbers van gezonde en lokale kost die niet vaak tijd hebben om bij verschillende korte ketenverkooppunten langs te gaan voor de boodschappen, sparen tijd uit door alles online te bestellen. Klik, klik, klik, en afhalen die handel. Lekker snel!
     
  • Hoewel, je kan het verkoopmoment ook zien als een kans om de mensen achter jouw portie groenten en fruit te leren kennen. Storm dus niet binnen en buiten, maar maak een praatje met de groenteboer die jouw sla ’s ochtends nog van het veld heeft gehaald. Quality time tussen consument en producent, daar zijn wij helemaal voor ;-).

 

Vlaamse bijenkorven

In Frankrijk zijn ondertussen al meer dan 700 ruches opgericht. Ook onze Waalse landgenoten zijn met een dertigtal ruches duidelijk fan. Momenteel waait het concept ook over naar Brussel. Daar waren al 3 Franstalige vestigingen, en enkele maanden geleden kwam daar de tweetalige vestiging -met vooral Vlaamse telers- bij in Tour&Taxis. Die telt al 440 inschrijvingen en het verkoopmoment is op donderdag. Het concept wil op termijn ook heel Vlaanderen veroveren. Voorlopig bestaat de website echter enkel nog maar in het Frans. De Nederlandse versie moet dit voorjaar online komen.

 

Meer info

In deze reportage van Brussel Nieuws kan je de sfeer op de ruche in Oudergem opsnuiven.

Haal je beste Frans boven, en snuister toch al even op de Franse website of blog

Wie zijn fiere aankoop wil delen op Instagram kan dat doen met #lavieenruche.
 

Gerelateerde artikels