Ontdek, proef en beleef het platteland van morgen
/gratis-abonnement
Doe-tips

Tip: barbecue met dat beetje extra

Beeld: Michael Rosenstein

 

Joepie, mooie zomerdagen in het vooruitzicht. Dan denken wij bij etenstijd maar aan één ding: barbecue. Maar wel het liefst met wat tralala rond. Niet enkel wat vlees op de rooster smijten dus. Wij fleuren onze satés en worsten graag op met lekkere seizoengroenten en gaan voor een fruitig dessert. Want eigenlijk hebben we best wat fruit en groenten nodig om gezond te blijven. Hieronder lees je de aanbevolen hoeveelheden per dag en enkele tips om ook in een druk barbecueseizoen aan die richtlijnen te voldoen.

 

Dagelijkse portie vitaminen

Iedereen weet het, fruit en groenten zijn gezond. Maar toch eten weinig mensen voldoende porties. De Wereldgezondheidsorganisatie raadt aan om minstens 400 g fruit en groenten per dag te eten. Dat werd vertaald naar de vuistregel van 5 porties per dag. Maar wat telt als portie, en moeten we meer fruit dan groenten eten of omgekeerd? Het voedingsinformatiecentrum NICE geeft op basis van de actieve voedseldriehoek de concrete richtlijn van 300 g groenten per dag samen met 2 tot 3 stukken fruit.

Dat is niet niks, en zeker tijdens zomerbarbecues wordt er al wel eens wat te veel aandacht gegeven aan vlees waardoor groenten en fruit wat op de achtergrond geschoven worden. Jammer, want in de zomermaanden valt er net veel lekkers te rapen op het veld en in de serre. Daarom hebben wij voor jou enkele tips en recepten op een rijtje gezet om van begin tot einde genoeg vitaminen in je barbecue te verwerken.

 

Alternatief aperitief

Een eerste portie groenten en fruit kan er al in bij het aperitief. Toegegeven, de klassieke groentedip met cocktailsaus brengt vaak wat minder enthousiasme teweeg dan de schaal chips of frituurhapjes. Gelukkig kan je met een minimum aan inspanning rauwe groenten populair maken.

  • Maak de dip bijvoorbeeld wat spannender met alternatieve sauzen om de groentjes wat frisser en origineler te presenteren. Romige kaas met tuinkruiden en zongedroogde tomaten of schuimige rode bietenmousse zetten aan tot proeven, en zo heeft iedereen zonder het te beseffen al meteen een portie groenten binnen. Een recept voor bietenmousse vind je hier.
     
  • Graag wat creatiever? Dan kan je eens groentensushi maken. Rol staafjes groenten in een schelletje vlees of vis dat je daarna in schijfjes snijdt. Instant vrolijk uitzicht en eindeloos te variëren. Een beestje wasabipasta en sojasaus maken het helemaal af. Op lekkervanbijons.be vind je een receptje voor zalmrolletjes met avocado en komkommer.
     
  • Wie toch niet kan weerstaan aan een zoutere zonde zoals chips, kan kiezen voor nacho’s met guacamole. Die dip op basis van avocado (een exotische vrucht, maar voor een keer is dat toegelaten ;)) is lekker romig, maar wel scherp door de chilipeper. Rode ui en tomaat zorgen voor wat extra vitaminen. Kruidt hem goed af met look en komijn en wedden dat tafelgasten vechten voor de laatste dip?
     
  • Ok, het is misschien een beetje vals spelen, maar wij vinden dat fruit in cocktails ook telt. Strawberry daiquiries zijn een zomertopper en bevatten naast rum en limoensap een stevig handvol aardbeien per persoon. Drink ze wel direct op, voor alle vitaminen verdronken zijn ;-).
 
veggie dip Renée Suen.jpgBeeld: Renée Suen

 

 
Frisse bijgerechten

Zet ook gerust je tafel vol met lekkere bijgerechten propvol groenten. De vuistregel luidt: maak evenveel werk van je groenteschotels als van je vleesbereidingen. Want net zoals een steak zonder kruiden, zal ook een krop sla zonder opsmuk niet in de smaak vallen.
 
  • Rauwe groenten op smaak brengen kan letterlijk met alles. Tuinkruiden zoals bieslook, citroenmelisse, munt en koriander geven een instant smaakboost aan tomaat, komkommer, geraspte wortel en sla. Ingrediënten als ovengedroogde tomaatjes, olijven, blokjes kaas, croutons en noten of gedroogd fruit geven je sla wat meer beet en een luxe accent.
     
  • Je kan de sla net voor het opdienen ook voorzichtig besprenkelen met wat citroensap of smaakvolle azijn voor een lichtzure toets. Doe dit wel niet op voorhand, want dan zal de sla slap hangen. Probeer ook te variëren in slasoort. Hier vind je enkele alternatieve opties, want verandering van spijs… inderdaad ;-).
     
  • Geen tijd te verliezen? Geen nood, ook conservengroenten zijn toegestaan: maïs, knolselder, rode bieten, asperges en erwtjes uit bokaal of blik bevatten evenveel voedingsstoffen als hun verse varianten. Meng ze onder koude pasta, rijst of aardappelen, kruidt goed af en meng er eventueel een snelle yoghurtvinaigrette door voor een snel en smakelijk bijgerecht. De mogelijkheden zijn eindeloos.
 
Zomerse pastasalade Jackie Newgent.jpgBeeld: Jackie Newgent

 

Op de rooster

Wie zegt er dat vlees en groenten strikt gescheiden moeten zijn? Ze kunnen zeker ook broederlijk naast elkaar op de rooster liggen. Vleesrijke vruchten zoals aubergines, tomaten, paprika, champignons en courgette zijn uitermate geschikt om te grillen. Strijk ze wel goed in met olijfolie en leg ze aan de buitenkant van de rooster, waar het minder warm is. Zo kunnen ze garen zonder risico op een zwartgeblakerd vel. De meeste groenten zijn zo wel snel gaar dus verlies ze niet uit het oog. Ook hier is goed afkruiden de boodschap!

 

Zoete afsluiter

Het dessert is met voorsprong de makkelijkste gang om vitaminen in te verwerken, omdat fruit op zichzelf al lekker zoet is.

  • Een simpele fruitsla telt zelfs als volwaardig dessert. Je kiest zelf welke vruchten je erin gooit, maar kies vooral vers seizoenfruit zoals aardbeien en allerlei soorten bessen. Meloen, perzik en pruim zorgen voor een beetje meer vulling. En pst, niemand verbiedt je om die fruitsla samen met een bolletjes sorbetijs of lichte pannenkoek te serveren ;-).
     
  • Steek je graag wat meer werk in een mooi dessertje? Probeer dan deze panna cotta met rabarber. De zoete panna cotta is lekker smeuïg en geeft een mooi tegengewicht aan de zure, frisse rabarber. Hemels!
 
Fruitsla jonathan McPherskesen.jpg
Beeld: Jonathan McPherskesen

 

 

Meer info over gezonde voeding vind je op de website van NICE.

Benieuwd of je zelf genoeg essentiële voedingsstoffen binnen krijgt? Op www.gezondheidstest.be kan je testen of je genoeg fruit en groenten eet, voldoende water drinkt of niet te veel vetten binnen krijgt.

Lees nog artikels met volgende tags

tip, barbecue, groenten, fruit, recepten, voeding
Aangemaakt op 12:22 02/07/2014 Laatst aangepast op 16:52 23/07/2014