Ontdek, proef en beleef het platteland van morgen
/gratis-abonnement
Denk-pistes

Slim gezien: het merk van de consument

Stel, je kan zelf kiezen hoe de melk die je koopt geproduceerd en verpakt wordt. Zou je er dan de juiste prijs voor betalen? Kies je bijvoorbeeld voor melk van koeien die op de weide grazen of net niet? Die gevoederd worden met lokaal voeder of geïmporteerd voeder? En verkies je melk in karton of melk in plastic? Al die keuzes hebben een impact op de prijs. Maar ben je bereid die prijs te betalen?

In Frankrijk deed Nicolas Chabanne van C'est qui le Patron?! de test. En het bleek een succes. Hij bevroeg consumenten aan de hand van vragenlijsten over hun voorkeuren wat herkomst, verpakking, productie en prijs betreft, en bracht melk op de markt die aan die voorkeuren voldoet: melk die lekker is, duurzaam geproduceerd en tegen een eerlijke prijs, ook voor de producent. Het resultaat: op minder dan een jaar tijd (!) waren alle 20 miljoen (!) melkkartons uitverkocht (!). En dat ondanks hun hogere prijs (0,99 cent per liter).

 

C’est qui le Patron?! Wie is de baas?!

Volgens Chabanne is het tijd om het heft in eigen handen te nemen. Op zijn facebookpagina lezen we dat we al jaren producten consumeren waarvan we niet weten hoe ze gemaakt worden. Als consument hebben we volgens hem te weinig invloed op de manier waarop het productieproces verloopt. Daarom besliste hij in 2013 het heft in eigen handen te nemen (zijn hele verhaal lees je hier), en een platform/coöperatie op te richten voor een eigen merk: ‘het merk van de consument’. Want ‘wie is de baas?!’ De consument tiens.

Na een succesvolle introductie van melk, appelsap, pizza en boter in Frankrijk, wordt het initiatief nu uitgebreid naar België. Het eerste product dat hier op de markt zal worden gebracht, is net als in Frankrijk melk. Carrefour zou geïnteresseerd zijn om het te verkopen. We moeten wel nog even geduld uitoefenen, tot januari 2018. Want eerst moet iedereen zijn zegje doen over de melk op hetmerkvandeconsument.be.

 

Hoe werkt het?

Iedereen kan zoals gezegd een vragenlijst invullen over een product, in dit geval melk. Die vragenlijst peilt naar je verwachtingen inzake prijs, oorsprong van de melk, weidegang, type voeder, oorsprong van het voeder en verpakking. Bijvoorbeeld: moet de vergoeding voor de producent afgestemd worden op de globale marktprijs en “dus fluctuant en niet-winstgevend zijn”, of gun je de producent een stabiele, eerlijke vergoeding? Afhankelijk van je antwoord zie je bovenaan de prijs van de melk veranderen.

Nadat de specificaties van het product vastliggen, gaat de coöperatie op zoek naar producenten en partners die dezelfde waarden delen. Zo heeft Chabanne een voorkeur voor kleine producenten die “het verdienen gesteund te worden”, in een poging de kwaliteit die ze leveren te waarborgen. In België werken al zo’n 200 melkboeren mee.

Tot slot wordt maximaal bespaard op reclamekosten en wordt gestreefd naar 100 procent transparantie doorheen de keten. Het uiteindelijke doel zijn duurzame, kwaliteitsvolle producten tegen een eerlijke prijs. Producten die consumenten aldus Chabanne doen stilstaan bij de manier waarop ze al jaren consumeren, en de vraag of dit nog langer houdbaar is.

 

Meer info: www.hetmerkvandeconsument.be
Oorspronkelijke bron: Het Laatste Nieuws  

Lees nog artikels met volgende tags

slim gezien, eerlijke prijs, melk
Aangemaakt op 11:55 07/11/2017 Laatst aangepast op 16:11 09/11/2017