@livewireStyle
header.home link

Start bietencampagne Tiense Suikerraffinaderij: "Oorsprong van onze suiker in de kijker zetten"

Tiense Suikerraffinaderij heeft de bietencampagne afgetrapt en hoopt medio januari klaar te zijn. Ondanks de late inzaai rekent het bedrijf op bovengemiddelde volumes. Wel ligt het suikergehalte lager dan normaal. Tegelijk met de bietencampagne lanceert Tiense Suikerraffinaderij ook een nieuwe verpakking waaruit de oorsprong van de suiker in de winkels beter naar voren komt. “Daarmee willen we duidelijk maken dat suiker van bieten komt en dat het om een duurzaam, lokaal geteeld product gaat.”

26 september 2023  – Laatst bijgewerkt om 26 september 2023 14:08 Jerom Rozendaal
Lees meer over:
tiensesuikerbiet-bietencampage22

“Terwijl bijvoorbeeld rietsuiker en agavesuiker in aparte rekken ligt in de winkel, wordt bietsuiker als suiker verkocht zonder vermelding van de natuurlijke oorsprong. Met onze nieuwe verpakking willen we aangeven dat suiker in de winkel van de duurzaam, lokaal geteelde suikerbieten komt”, vertelt Erwin Boonen, directeur grondstoffen bij Tiense Suiker.

De Tiense Suikerraffinaderij start dinsdag met de nieuwe bietencampagne. Tienduizenden tonnen suikerbieten uit een straal van zo’n 50 kilometer worden de komende maanden in de fabrieken van Tienen, Longchamps en Wanze geleverd om verwerkt te worden tot suiker. De fabriek kijkt positief naar de komende suikercampagne, zo laat het weten. “Ondanks de latere zaaitijd en de vele regen tijdens de zomermaanden is de opbrengst van de bieten nog vrij hoog. We verwachten twee procent meer opbrengst per hectare dan het vijfjarige gemiddelde”, meldt Boonen

Hij voegt eraan toe dat de suikergehaltes wel later zijn door het grillige weer dit jaar. “Qua suikergehalte denken we vier tot vijf procent lager te zitten dan het vijfjarige gemiddelde, maar door de hogere opbrengst per hectare verwachten we maar twee procent minder suiker per hectare dan vorig jaar.” Gelet op de hoge suikerprijs van dit moment, lijken de boeren er dus goed voor te staan.

extractietoeren Tiense Suikerfabriek

Nieuwe diffusietoren van 25 miljoen euro

Voor de verwerking van de bieten zal deze campagne voor het eerst gebruik gemaakt worden van de nieuwe diffusietoren. De toren is 38 meter hoog en heeft een diameter van 12 meter. Het is een soort groot vat met water dat de suiker uit de suikerbieten haalt, nadat die gewassen en gesneden zijn. De diffusietoren vervangt de verouderde diffusietrommels en moet resulteren in een verminderde klimaatimpact.  De nieuwe toren, waarvan de bouw startte in oktober 2021 en de kostprijs 25 miljoen euro bedroeg, zou 6.000 ton minder CO2 uitstoten en jaarlijks 150.000 kubieke meter water besparen.

“We hebben met de steun van Strategische Ecologiesteun (STRES) van het Agentschap Innoveren & Ondernemen – VLAIO deze nieuwe en duurzame diffusietoren kunnen plaatsen. Deze nieuwe state-of-the-art toren heeft een capaciteit van 14.500 ton bieten per dag en maakt dat ons productieproces nog efficiënter en energiezuiniger verloopt. We zijn ons namelijk bewust van de droogteproblematiek in Vlaanderen en willen op deze manier ons waterverbruik sterk verduurzamen”, aldus Jan Ingels, directeur Fabrieken bij Tiense.

Vorstschade voorkomen

De bietencampagne loopt tot de tweede helft van januari. Vorig jaar werd 3,5 miljoen ton bieten opgehaald, wat resulteerde in een productie van ongeveer 630.000 ton suiker. Vorig jaar stond bekend als een goed bietenjaar, alhoewel een winterprik in december de nodige schade tot gevolg had. Om vorstschade dit jaar te voorkomen is de campagne enkele dagen vervroegd en tevens wordt het belang van afdekken benadrukt in de communicatie naar te telers toe. 

Gerelateerde artikels