Ontdek, proef en beleef het platteland van morgen
/gratis-abonnement
Denk-pistes

Mag het iets meer zijn? ’t Is voor de boeren

Beelden: Vredeseilanden

 

Vredeseilanden heeft naar jaarlijkse gewoonte een grote campagne voor steun aan familiale boeren gelanceerd. Sinds enkele jaren vraagt de organisatie daarbij niet alleen aandacht voor de boeren in het Zuiden, maar ook die in het Noorden. Want of het nu om een bananenboer uit Senegal gaat of om een varkensboer uit België, allebei worstelen ze om te overleven. Ze worden geconfronteerd met grondstoffenschaarste, de klimaatverandering, veranderende consumptiepatronen en vooral met prijsdruk.

Die prijsdruk is voelbaar doorheen de keten, maar treft toch vooral de boer – de eerste en belangrijkste schakel in de keten. Een schakel die daarbij een belangrijke rol speelt, zijn de supermarkten. Door in hun inkoopbeleid te eng te focussen op prijs – onder het mom 'de consument wil de laagste prijs', zetten zij de marges verder onder druk. En worden wij daar als consument beter van? Dat lijkt misschien zo, maar op lange termijn klopt dat niet. Want zonder boeren ook geen voedsel, geen onderhoud van het platteland, geen koeien in de wei, geen open ruimte, enzovoort.

Met de slogan 'Mag het iets meer zijn? ’t Is voor de boeren' focust Vredeseilanden daarom dit jaar op de supermarkten. Want via hun inkoopbeleid hebben zij volgens de organisatie supermacht, en kunnen ze het landbouw-voedingssysteem veranderen. Meer dan 70 procent van ons eten komt immers uit de supermarkt. Als zij in hun rekken alleen duurzame voeding aanbieden, kan dat dus niet anders dan impact hebben.

 

mag-het-iets-meer-zijn-tris.jpg

 

Concreet vraagt Vredeseilanden de supermarkten om te werken aan 4 dingen:

 

1. Ga voor transparantie en samenwerking

Supermarkten weten vaak zelf niet welke producent welk ingrediënt of onderdeel heeft geproduceerd, tegen welke prijs en onder welke omstandigheden. Pas door de transparantie in de keten te vergroten, worden pijnpunten zichtbaar en kunnen ze aangepakt worden. Vredeseilanden vraagt dus aan supermarkten dat ze onderzoeken wie en wat er achter hun producten zit, dat ze samenwerken met leveranciers en boeren om problemen op te lossen en dat ze winsten en risico’s eerlijk verdelen.

 

2. Werk aan een duurzaam inkoopbeleid

Inkopers van supermarkten worden vooral beloond voor de prijs die ze bedingen bij hun leveranciers. Bij hun evaluatie wordt nauwelijks gekeken naar aspecten zoals duurzaamheid. Dat zou anders moeten. Inkopers moeten opgeleid en gestimuleerd worden om ook duurzaamheidscriteria in rekening te brengen, en leveranciers zouden op basis van diezelfde criteria systematisch gescreend moeten worden.

 

3. Maak van duurzaam de gemakkelijkste keuze

De meeste consumenten zijn lui. Zelfs Vredeseilanden-medewerker Jelle Goossens geeft toe dat hij vooral snel wil winkelen, en dat hij daardoor vaak niet de juiste keuze maakt. Door alle foute (onduurzame) keuzes uit de rekken te halen, of minstens de duurzame producten op ooghoogte te zetten, kunnen supermarkten een stuk verantwoordelijkheid van de consument overnemen. Want verwachten dat die consument van alle producten weet hoe ze geproduceerd worden, is een brug te ver. Colruyt en Delhaize hebben bovendien al bewezen dat het mogelijk is, door alleen nog vis met duurzaamheidslabels ASC en MSC te (gaan) verkopen.

 

jelle-goossens-tris.jpg

 

 

4. Verduurzaam de huismerken

Supermarkten bepalen zelf welke eisen ze stellen aan de leveranciers van de ingrediënten in hun huismerken. Bovendien vormen huismerken een groeiend aandeel in de verkoop (40%). Door ze stapsgewijs te verduurzamen, kunnen supermarkten met andere woorden een groot verschil maken.

 

Tip: Meer stappen naar een duurzaam inkoopbeleid vind je in de brochure ‘Duurzaam inkopen doe je zo – 9 to do’s’ van Vredeseilanden, Fevia, Boerenbond, The Shift en Fairtrade Belgium. Die brochure kwam tot stand op basis van gesprekken met de supermarkten en voedingsbedrijven.
 

 

 

 

 

 

Wat kan je zelf doen?

Om te vermijden dat supermarkten de zwarte piet doorschuiven naar de consument (‘de consument wil de laagste prijs’), vraagt Vredeseilanden dat iedereen kenbaar maakt dat het voor hem/haar ‘best wat meer mag zijn’. Dat kan door de video’s, foto’s of radiospots te delen, maar ook en vooral door een sticker van de campagne te kleven op je klantenkaart of op je boodschappen, er een foto van te nemen en die foto via sociale media te delen met de hashtag #savethefoodture. Een sticker bestel je door je adres en het gewenste aantal te mailen naar

 

Meer infowww.vredeseilanden.be

Lees nog artikels met volgende tags

Vredeseilanden, savethefoodture, eerlijke prijzen
Aangemaakt op 15:02 12/01/2016 Laatst aangepast op 20:46 17/02/2016