/gratis-abonnement
Doe-tips

Groente van de maand: boerenkool

Boeren- of krulkool is helemaal terug van weggeweest. Sinds het wereldwijd door lifestylemedia en celebrities werd uitgeroepen tot superfood, is de groente weer alomtegenwoordig in de supermarkt. Gelukkig, want boerenkool is inderdaad heel gezond, lekker en verrassend veelzijdig. Enkele weetjes en tip om mee aan de slag te gaan.

 

Zonder kop

Boerenkool of krulkool is een kool ronder ‘kop’: ze vormt veel bladeren maar geen kop in het midden, zoals wel het geval is bij spitskool, witte kool, savooikool, enzovoort. Door dit gebrek aan een hoofd zou boerenkool nog erg lijken op de oorspronkelijke koolsoort, die bestond uit een massa opeengestapelde blaadjes. Alleen zijn de bladeren groter geworden, en krullen ze.

 

boerenkool-zonder-kop-bis.jpg

 

Gezond

Van de term superfoods houden we niet. Meestal gaat het om dure exotische producten, die je zogezegd behoeden voor allerlei ongezonds. Terwijl je vaak nooit zo veel van die groenten of zaden kan eten, om dat gewenste effect te verkrijgen – hun supermanstatus geldt enkel op papier. Niet ons ding, zoals we al zeiden. Maar van boerenkool houden we wel. Die groente is betaalbaar, ruim beschikbaar en bovendien helemaal van bij ons.

Boerenkool is rijk aan vitamine A (via bètacaroteen), K, C en B6, calcium, koper, kalium, ijzer en antioxidanten. Tegenover die hoge voedingswaarde staan bovendien slechts weinig kcal, wat de groente een van de meest nutriëntdichte voedingsmiddelen maakt. Gezond is ze dus zeker, en geschikt in ieder dieet.

 

Van bij ons

Boerenkool is voor ons een typische wintergroente. Maar ze wordt ook elders geteeld. Het mooie aan kool is dat het bijna overal kan groeien, en dat het vorstbestendig is.

 

boerenkool-op-het-veld-bis.jpg

 

Hoe bereiden?

Boerenkool heeft donkergroene, krullende bladeren die eetbaar zijn. Let er bij aankoop op dat de bladeren stevig zijn en een mooie kleur hebben. Wanneer ze geel of slap zijn, zal de kool niet lang meer bewaren. Kies bij voorkeur voor een exemplaar met kleinere bladeren. Grote bladeren kunnen wat taaier zijn. Laat ze ook niet te lang in de ijskast liggen, want hoe ouder de groente, hoe bitterder ze smaakt.

Bereiden doe je door de bladeren in stukken te snijden en kort te blancheren of stomen. Daarna zijn de mogelijkheden eindeloos: verwerk in soep of stoemp, vul de bladeren met groenten of vis en combineer met linzen (want dat zou extra gezond zijn) of pasta. Boerenkool past trouwens prima in Mediterrane of Oosterse gerechten. En het is ook lekker rauw, bijvoorbeeld in een smoothie.

Enkele recepten om nu uit te proberen:

 

Groene powersmoothie

Rauw kan je boerenkool combineren met kiwi’s, peer en avocado in een detox smoothie. Voeg havermout toe, en je hebt een stevig ontbijt om de dag mee te starten.
Het recept vind je hier.  

 

Tagliatelle met boerenkool en zeste van citroen

Boerenkool heeft niet veel begeleiding nodig om lekker te zijn. Less is more, op z’n Mediterraan. Combineer de groente met knoflook, wat rode peper, Parmezaanse kaas en zeste van citroen… heerlijk!

Het recept vind je hier

 

Groene koolpakjes met zalm en tijmaardappelen

Meer op z’n Vlaams kan je boerenkool serveren met aardappelen en vis. Maak het interessant door de vis in de boerenkoolbladeren te verpakken, en de gekookte aardappelen met verse tijm te bakken in de pan.

Het recept vind je hier.  

 

Shakshuka (Oosters eenpansgerecht van eieren en tomatensaus)

Boerenkool past ten slotte zoals gezegd ook prima in de Oosterse keuken. Deze Oosterse klassieker kan je bereiden met verschillende groenten, maar de variant met boerenkool spreekt ons het meeste aan. Samen met champignons, uien, knoflook, gepocheerde eieren en tomatensaus in een pan. Klinkt goed, toch? Serveer met geroosterd brood.

Het recept vind je hier.  

 

boerenkool2-bis.jpg

 

Bron: lekkervanbijons.be, dewassendemaan.be, libelle-lekker.be, whfoods.com, authoritynutrition.com, bbcgoodfood.com

 


 

Lees nog artikels met volgende tags

groente van de maand, seizoensgroente, boerenkool, recept, koken
Aangemaakt op 15:56 10/01/2017 Laatst aangepast op 16:09 11/01/2017