Ontdek, proef en beleef het platteland van morgen
/gratis-abonnement
Denk-pistes

Dit zijn de 7 foodtrends voor 2018

Wat zullen we drinken en eten in 2018? En hoe zal onze voeding geproduceerd worden? Veldverkenners zet 7 veelbelovende ontwikkelingen voor je op een rijtje. Of ze allemaal trending zullen worden in dit nieuwe jaar, is nog koffiedik kijken. Maar ze zijn in ieder geval interessant genoeg om even bij stil te staan.

 

1. Eetbare sensoren

Sensoren op verpakkingen zijn niet nieuw, maar sensoren op verse producten die de temperatuur meten en bovendien biologisch afbreekbaar en zelfs eetbaar zijn? Daar breekt een klomp (de onze).

Wetenschappers van een universiteit in Zurich zijn erin geslaagd een flinterdunne (16 µm), ultralichte (< 1 mg) maar toch robuuste microsensor te ontwikkelen (o.a.) uit maïs-, aardappelzetmeel en polymelkzuur. De sensor werkt zelfs wanneer hij opgevouwen of verfrommeld wordt, waardoor hij op een betrouwbare manier de temperatuur van voedingsproducten doorheen de keten kan monitoren. Alleen water is nog een probleem: de sensor blijft slechts een dag werkzaam onder water. Maar ach, dat is een kleintje ;).

Door de sensor op temperatuurgevoelige producten zoals verse vis aan te brengen, kan de kwaliteit en voedselveiligheid doorheen de keten beter bewaakt worden. Doordat de sensor bovendien eetbaar is, hoeven er geen waarschuwingen op de verpakking. Je eet de sensor gewoon mee op, en wat nadien in het leefmilieu terechtkomt is biologisch afbreekbaar.

Deze innovatie is tekenend voor de snelle technologische evolutie in de agrovoedingsindustrie. Trends die passen in dezelfde categorie zijn de introductie van robots, blockchaintechnologie (transparantie!) en smart glasses of slimme brillen. Bij Bio Bakkerij De Trog worden smart glasses bijvoorbeeld gebruikt voor het klaarmaken van bestellingen, met als resultaat 60 procent minder fouten en een productiviteitsstijging van 25 procent.

2018 wordt trouwens het jaar van de big data in de landbouwsector. Met als hamvraag: wie is eigenaar van de data en hoe kan de waarde ervan gevaloriseerd worden? Wordt ongetwijfeld vervolgd…

 

2. Avontuurlijk vegan

We eten met z’n allen minder vlees en kiezen vaker voor een vegetarisch alternatief ter afwisseling. Die trend zal zich in 2018 nog voortzetten. Daardoor worden we stilaan ook creatiever in het vegetarisch koken. Inspiratie vinden we in de Aziatische en Midden-Oosterse keuken, die traditioneel veel gebruikmaakt van verse kruiden, peulvruchten, granen zoals bulgur en véél groenten. In 2018 laten we de groenteschuiven los en kiezen we voor het avontuur ;).

Ook de voedingsindustrie heeft de memo goed ontvangen en zet steeds meer in op de ontwikkeling van aantrekkelijke vegetarische producten. Het valt niet te ontkennen: vegan is booming business.

 

gezond-ontbijt-vegetarisch-800x450.jpg

 

3. Glocal

Ons smakenpallet breidt dus uit, maar liefst met lokaal geteelde ingrediënten. We willen wel inspiratie uit de wereldkeuken, maar niet de voedselkilometers. Dat is de trend glocal. Voorbeelden hiervan zijn Vlaamse quinoa, soja en bataat of zoete aardappel. Met dank aan de proefcentra en onderzoeksinstellingen die landbouwers begeleiden in deze nieuwe teelten.

Lees ook:

 

4. Vlees dat geen vlees is

Nog een trend die verbonden is aan vleesmindering, is de technologische vooruitgang op vlak van diervriendelijk of zelfs diervrij vlees. De Amerikaanse start-up Impossible Foods is erin geslaagd een 100% diervrije burger te bereiden die niet alleen smaakt als vlees maar ook sist in de pan en bloedt en geurt als een echte burger.

Het geheim van hun Impossible Burger is heem, een element dat zowel in planten als in vlees aanwezig is. Alleen is het in vlees overvloedig aanwezig, wat de typische geur, het gesis en het bloeden veroorzaakt. Deze ontdekking kan de heilige graal zijn in de zoektocht naar plantaardige alternatieven. Wordt ongetwijfeld vervolgd in 2018.

Lees ook: Wat schaft de pot in 2030: proefbuisburgers of kweekvlees

 

ingredienten-impossible-burger_Giselle-Guerrero_Impossible-Foods-Inc..jpg

impossible-burger_Giselle-Guerrero_Impossible-Foods-Inc.jpg

Beeld: bovenaan alle ingrediënten van the Impossible Burger, onderaan the Impossible Burger - Giselle Guerrero - Impossible Foods Inc.

 

5. Startups en nieuwe spelers met een goed verhaal

Startups en jonge bedrijven zoals Impossible Foods zijn belangrijke nieuwe spelers op de markt. Door hun snelheid, hun vermogen te innoveren en vaak ook het verhaal dat ze errond vertellen (lees ‘Waarom lukt het Tony’s Chocolonely wel?’ op Marketingfacts), drukken ze hun stempel op de agrovoedingsindustrie. Zij zijn de drivers van innovatie dit jaar.  

Mooie voorbeelden uit eigen land zijn het Brusselse Kriket met de gezonde krekelreep en het Brugse Foodpairing met een op wetenschap gebaseerd platform om nieuwe smakencombinaties te ontdekken.

Andere interessante Europese ‘food tech’ startups vind je op de website van het Europese Instituut voor innovatie en technologie in voeding (EIT Food) (> start-ups).  

 

6. Spannende alcoholvrije dranken

In februari vindt een nieuwe editie van Tournée Minérale plaats, en het aantal deelnemers bedraagt nu al ruim 40.000. Alcohol is het nieuwe vlees, zoals vlees het nieuwe roken was enkele jaren geleden. Jongeren drinken ook minder dan vroeger, maar willen wel graag een spannender alternatief dan water of frisdrank. Infused water, mocktails en andere alcoholvrije sapjes en drankjes zullen in 2018 opnieuw de nodige (media)aandacht krijgen.

 

infused-water-800x450.jpg

 

7. Eet je gezond

Dit is waarschijnlijk een van de belangrijkste trends voor de komende jaren: we willen langer fit zijn, en hopen dit te bereiken door ons gezond te eten. Voeding als medicijn en verjongingskuur, zoiets.

De trend is het resultaat van nieuwe wetenschappelijke inzichten over het verband tussen voeding, gezondheid en veroudering. Zo wordt pre-diabetes bijvoorbeeld steeds vaker ‘behandeld’ door middel van een dieet. (Let wel, echt behandelen is dat niet, het doel is diabetes zo lang mogelijk uit te stellen in de pre-fase.)

Het antwoord van de voedingsindustrie hierop is enerzijds functionele en gepersonaliseerde voeding en anderzijds verminderde zout-, vet- en suikergehaltes. Intern gebeurt daar heel veel onderzoek naar. Surf maar eens rond op de website van Flanders’ FOOD, en je weet met welke vragen de industrie zoal bezig is. 

Lees ook: Gezond eten: voor wie door de bomen het bos niet meer ziet

 

Bron: Flanders’ FOOD, Metrotime, BBC Good Food, Food Navigator
 

Lees nog artikels met volgende tags

foodtrends, trends, voeding, vlees, vegetarisch, gezondheid
Aangemaakt op 16:29 09/01/2018 Laatst aangepast op 15:42 15/03/2018