Ontdek, proef en beleef het platteland van morgen
/gratis-abonnement
Doe-tips

7 food trends voor het nieuwe jaar

Beeld: spacejunkie - photocase.com

 

Nu we het jaar 2015 definitief hebben weggespoeld met schuimwijn op allerlei nieuwjaarsrecepties, wagen we ons aan een voorspelling van de food trends voor 2016. Nu ja, dat doen we niet zelf, Flanders’ FOOD deed het voor ons. Een overzicht van wat zij verwachten in het nieuwe jaar:

 

1. Zonder additieven

Deze trend is niet nieuw, maar zal nog lang niet verdwijnen. We willen voedingsproducten met zo weinig mogelijk additieven en ingrediënten, zodat we het etiket tenminste kunnen lezen en weten wat we eten. Clean en clear label heet dat. Eerst zetten voedingsproducenten in op het reduceren van het aantal E-nummers, maar nu ook op het reduceren van het aantal ingrediënten. Al wat niet noodzakelijk is, wordt weggelaten. Want wat blijkt? We vinden het helemaal niet zo erg dat ons vlees na een paar dagen van kleur verandert, of dat we met de fles sap moeten schudden om het bezinksel weg te krijgen. Hoe natuurlijker een product eruit ziet, hoe beter.

 

2. Oma’s recept

Aansluitend bij de vorige trend, zijn oude recepten opnieuw in trek. Eten zoals oma en opa dat ook deden, is een richtlijn die steeds meer aanhang krijgt. Vandaar de populariteit van moestuinieren, en de hoge vlucht die de verkoop van Weckpotten afgelopen jaar al nam. Deze trend staat evenwel in schril contrast met het vele onderzoek dat vandaag gebeurt naar 3D-printing, klonen van voeding, eetbare insecten, kweekvlees, enzovoort. Zijn de onderzoekers de publieke opinie voor, of zullen we toch ooit zwichten voor deze sci-fi voedingsmiddelen?

 

oma's-wijze_CAG.jpg

Beeld: Centrum Agrarische Geschiedenis (CAG)

 

3. Lokaal en seizoensgebonden

Nog aansluitend bij de vorige trends, is de groeiende vraag naar lokale, seizoensgebonden ingrediënten. Oma en opa aten immers ook alleen groenten die lokaal gekweekt werden, in het juiste seizoen. Lokaal gekweekte, seizoensgebonden producten zijn bovendien verser en smaken beter. Hierdoor moet de voedingsindustrie minder additieven gebruiken, wat past bij de eerste trend. Daarenboven heeft het wel iets om te wachten op de oogst van een bepaald product, zoals we elk jaar uitkijken naar de start van het aardbei- en aspergeseizoen. Het wachten doet het verlangen toenemen, en zorgt op die manier in feite voor een opwaardering van het product. Dat deze trend absoluut relevant is, bewijst het succes van nieuwe ‘seizoensgebonden’ maaltijdboxen op de markt.

 

4. Gemak

Een behoefte waar die maaltijdboxen ook op inspelen, is snelheid en gemak. In 2015 hadden we het druk, en dat belooft er in 2016 niet beter op te worden. Desondanks willen we gezond en vers eten. En dat kan, als onze verse groenten aan huis geleverd worden mét kant-en-klaar recept erbij. Gewoon uitpakken, versnijden, in de pan en klaar. Ook andere leverdiensten of online shopmogelijkheden winnen aan belang, net als diepvriesgroenten. Diepgevroren groenten hadden lang een wat oubollig imago, maar dat is nu aan het veranderen. We beseffen dat we beter een snelle maaltijd bereiden met voorgesneden diepvriesgroenten dan nog maar eens naar de frituur te gaan, en dat het zelfs beter is met diepvriesgroenten te koken dan met groenten die al een week of langer in de koelkast liggen. Want hoe lang blijft vers tenslotte vers?

 

diepvries-boontjes-tris_flickr-sean-t-evans.jpg

Beeld: flickr - Sean T Evans

 

5. Plantaardig

Plantaardige alternatieven voor vlees en vis worden nog belangrijker, door het toenemend aantal flexitariërs (mensen die wel vlees en vis eten, maar dit afwisselen met vegetarische alternatieven). Hierdoor worden eiwitrijke groenten hip, zoals kikkererwten, linzen, noten en zaden. Want wie graag kookt en lekker eet, houdt het op vegetarische dagen meestal niet graag bij het klassieke groenten-aardappel-sojaburger. Die gaat op zoek naar inspiratie uit bijvoorbeeld de Indiase keuken, en kookt zijn vegetarische potje op een heel andere manier.

 

kikkererwt-tris_flickr-shelby-root.jpg

Beeld: flickr - Shelby Root

 

6. Andere snacks

Dat suiker niet gezond is, weten we intussen allemaal. Dat suiker alomtegenwoordig is in onze voeding, ook. Maar dat wil niet zeggen dat we ons hierbij neerleggen. In plaats van naar zoete snacks is er steeds meer vraag naar andere, gezonde snacks. Rauwe groenten of fruit in kleine, hapklare porties overspoelen de winkelrekken, snacks op basis van zeewier of insecten zijn niet meer ondenkbaar en in plaats van zoet kiezen we voor hartig. Dit wil niet zeggen dat we helemaal geen zoete lekkernijen meer willen, maar we reserveren ze liever voor speciale gelegenheden dan voor iedere dag.

 

7. Gepersonaliseerde voeding

Voeding die beter is afgestemd op onze persoonlijke levensstijl, is een laatste trend. Of we nu om gezondheidsredenen of uit keuze een bepaald dieet moeten volgen of single zijn, we willen een ruime keuze aan gezonde en lekkere mogelijkheden, zonder daarvoor naar de gespecialiseerde voedingszaak te moeten. Want niets bederft zo de eetlust, dan voeding te moeten kopen bij de apotheek.

 

 

Bron: Flanders’ FOOD

Lees nog artikels met volgende tags

voeding, trend, 2016, food trend, gezondheid, lokaal, seizoensproduct
Aangemaakt op 14:15 04/01/2016 Laatst aangepast op 15:28 12/02/2016